נוהל דחיית המעבר לכיתה א' במקרים חריגים

הישארות שנה נוספת במוסד חינוכי משמעותה החרגת התלמידים מקבוצת התלמידים בשנתון, ויש לה השלכות רגשיות וחברתיות ארוכות טווח.

ככלל, אין להשאיר שנה נוספת תלמידים

בכל שלבי החינוך

ניתן לבחון את דחיית המעבר של תלמיד רק ביחס למעבר מגן גילי 5 (שנת הגן האחרונה) לכיתה א', בחינוך הרגיל והמיוחד,

במקרים חריגים בלבד!

 

תנאי סף לדחיית המעבר

א. עבור ילדים צעירים בשנתון

תלמידים שימלאו להם שש (6) בתחילת שנת הלימודים העוקבת (בעיקר ילדי נובמבר/ דצמבר, וכן ילדי ספטמבר/אוקטובר) והתגלו אצלם פערים רגשיים ו/או פערים במיומנויות תפקודיות, על אף תוכנית ההתערבות שנבנתה.

דחיית המעבר לכיתה א' הינה אפשרות אחת מתוך מכלול אפשרויות, ולעיתים תגרום לתסכול, לנסיגה התנהגותית ובטווח הארוך יותר לא תוביל לתוצאה הרצויה.

ב. עבור ילדים גדולים בשנתון

ילידי ינואר- אוגוסט העומדים באחד או יותר מהתנאים הבאים בלבד, זכאים לדיון בנושא דחיית המעבר לכיתה א'

במידה ועומדים בקריטריונים החריגים הבאים:

1. תלמידים החולים במחלה קשה; היו באשפוז ממושך; עברו תאונה; חוו טראומה אישית/משפחתית או ילדי אומנה,  אשר בשל מצבים אלה נמנעה הגעתם לגן באופן סדיר ו/או שבגינם לא מוצה התהליך החינוכי בגן עבורם.

2. תלמידים עולים חדשים או תושבים חוזרים שהגיעו לארץ, והתהליך החינוכי הגני לא מוצה עבורם. יש לקבל מידע על תפקודם טרם העלייה או החזרה לארץ.

3. תלמיד הזכאי לשירותי חינוך מיוחדים אשר עבר ממסגרת של החינוך המיוחד לגן רגיל בגילי 5  בשנת הלימודים האחרונה.

דחיית המעבר שנה נוספת (הישארות שנה שלישית שהיום הינה שנה חמישית) עבור תלמידים זכאים לשירותי חינוך מיוחדים – מבוטל

 

הליך הטיפול בבקשה וקבלת ההחלטה:

  1. בתקופת הרישום לבית הספר (חודש ינואר) על הורי התלמיד לרשום אותו לכיתה א' על־פי השנתון שלו, גם אם מתעוררת שאלה לגבי דחיית המעבר עד לקבלת ההחלטה הסופית.
  2. מנהלת הגן:

א. מילוי שאלון גננת- שאלון 6.1 , חתום על ידי המפקחת

ב. צירוף שאלון הורים- שאלון הורים

ג. על הגננת להעביר את שאלון הגננת חתום על ידי ההורים והפיקוח יחד עם שאלון ההורים לשפ"ח וכל מסמך רלוונטי נוסף עד ל 1.3  בכל שנה.

  1. השפ"ח יעדכן את הרשות במספר הבקשות בכל גן (לא ימסרו שמות!) עד לאמצע מרץ.

3. הרשות תדאג לשמור את מספר המקומות הנדרשים באותו הגן על־פי מספר הפניות שהגיעו לשפ"ח .

4. בחירת מודל ברשות- מערכתי או יחידני עבור קבלת ההחלטות (לכלל מוסדות החינוך ברשות או לרמת המוסד החינוכי) , בהתאם למשאבים, למאפייני האוכלוסייה, למספר הבקשות ועוד. ישנה  ההמלצה לעבוד במודל מערכתי.

 

מודל מערכתי

תתכנס ועדה בין-מקצועית ברשות לצורך בחינת המידע שהתקבל ולשם קבלת החלטה-

מודל זה אפשרי עבור כל ילדי השנתון צעירים ובוגרים.

מודל זה הינו חובה עבור ילדים בוגרים בשנתון.

בוועדה ישתתפו:

  •  מנהל מחלקת גני ילדים ברשות או מי מטעמו (יו"ר הועדה)
  • מפקח משרד החינוך או מי מטעמה
  • פסיכולוג מהשפ"ח

מהלך הועדה:

  •  עיון במסמכי החובה שהוגשו חתומים (שאלון ומידע מהגננת, שאלון ומידע מההורים)
  •  עיון במידע רלוונטי נוסף במידה שקיים (המלצת פסיכולוג הגן/השפ"ח, חוות דעת כתובות של גורמים טיפוליים נוספים). 

מנהל מחלקת גני ילדים, יכנס את הוועדה עד אמצע חודש מאי ההחלטה:

  •  תתקבל ברוב קולות של חברי הוועדה. על ההחלטה יהיו חתומים כל נציגי הוועדה שהשתתפו בדיון (רשות, פיקוח ושפ"ח). 

הודעה להורים:

  • הרשות תוציא הודעה להורים/ לאפוטרופוס בדבר ההחלטה עד סוף חודש מאי  (נספח 1).

 

מודל יחידני

פסיכולוג מטעם השפ"ח יקבל החלטה (מודל זה אפשרי רק עבור צעירים בשנתון) לאחר:

  • עיון במסמכי החובה שהוגשו חתומים (שאלון ומידע מהגננת, שאלון ומידע מההורים)
  •  עיון במידע רלוונטי נוסף במידה שקיים (המלצת פסיכולוג הגן/השפ"ח, חוות דעת כתובות של גורמים טיפוליים נוספים). 
  • הפסיכולוג יחליט על פי שיקול דעתו המקצועי האם נדרשות פעולות נוספות מטעם השפ"ח

אפשריות להחלטה:

העברת קבלת ההחלטה לדיון בוועדה מערכתית.

ההחלטה תגובש על ידי השפ"ח ותועבר למנהל מחלקת גני הילדים ברשות לא יאוחר מאמצע

חודש מאי  (נספח 2). 

הודעה להורים :

הרשות תוציא הודעה להורים/ לאפוטרופוס בדבר ההחלטה עד סוף חודש מאי  (נספח 1).

 

ערעור על ההחלטה שהתקבלה

עבור תלמידים צעירים בשנתון

א. ניתן להגיש ערעור ברשות לא יאוחר מהשבוע הראשון של חודש יוני.

ב. הערעור המנומק יוגש בכתב על ידי ההורים / האפוטרופוס למחלקת הגנים ויצורפו אליו כל המסמכים הרלוונטיים.

ג. חברי הועדה: מנהל מחלקת גני ילדים ברשות או מי מטעמו (יו"ר הועדה)יכנס את הועדה ויוזמנו אליה גם מפקח משרד החינוך או מי מטעמו, פסיכולוג מהשפ"ח.

במידה וההחלטה ראשונית התקבלה במודל מערכתי, רצוי שהועדה תתכנס בהרכב אחר ותכלול את 3 בעלי התפקידים (רשות, פיקוח, שפ"ח).

ד. ההורים ומנהלת הגן יוזמנו (אין חובת השתתפות)

ה. החלטה: תתקבל ברוב קולות של חברי הועדה (רשות, פיקוח, שפ"ח) ותשלח להורים עד אמצע חודש יוני

ו. ערעור סופי: ניתן לערער על ההחלטה למנהל המחוז, לא יאוחר מסוף יוני, החלטת מנהל המחוז סופית

עבור תלמידים גדולים בשנתון

א. ניתן להגיש ערעור במחוז על החלטת הרשות.

ב. הערעור המנומק יוגש בכתב על ידי ההורים / האופטרופוס למנהל המחוז  תוך שבוע ימים מיום קבלת ההחלטה ברשות, ולא יאוחר מאמצע חודש יוני.

ג. חברי הועדה: מנהל המחוז, או מי מטעמו, יכנס ועדה בראשותו עד תחילת יולי. ויוזמנו אליה גם מתאמת גיל רך במחוז והפסיכולוג המחוזי, או מי מטעמם.

ד. לוועדה יוזמנו הורי התלמיד.

ה. החלטת מנהל המחוז הינה סופית. החלטה מנומקת  תימסר להורים תוך עשרה ימים ממועד כינוס הועדה ותהיה חתומה על ידי מנהל המחוז

 

 

דיווח למשרד החינוך

  • ההחלטות שנתקבלו בעניינו של תלמיד בדבר אישור הישארות שנה נוספת בגן הילדים, יועלו למערכות המשרד על ידי הרשות או הבעלות  עד לתחילת שנת הלימודים העוקבת, ולא יאוחר מהראשון בדצמבר
  • אם לא תתקבל ההחלטה או ההחלטות הללו במערכות המשרד, או אם יסתבר כי ניתנו שלא בהתאם להוראות חוזר זה וללא הטפסים הנדרשים, לא יתוקצב התלמיד כתלמיד בגן אף אם הרשות תשבצו לגן לשנה נוספת.